Japonia si influenta americana (partea 1)

Am asteptat cam mult sa scriu articolul asta. Scoala a ajuns sa ma omoare si nu prea am moment libere in care sa-mi adun gandurile.
As dori intai si inainte de toate sa ii multumesc mult unui preten pentru mesajul cu care m-a covins, in final, sa scriu ceea ce-mi umpluse mintea de ceva timp.



Dupa cum probabil aveti deja o idee, mai ales daca frecventati blogul acesta, Japonia este o tara a contrastelor. A contrastelor foarte, foarte mari, cauzate cel mai probabil de o inradacinare prea puternica in trecut si un respect pentru valorile traditionale prea mult impus, peste care s-a adaugat, poate un pic cam repede, poate un pic cam dezorganizat, un punct de vedere si o mentalitate vestica. Japonezii, ca in toate celelalte moment ale istoriei lor cand au preluat influente straine(cele americane inlocuindu-le pe cele chineze de aceasta data) le-au subtilizat pana le-au adus la rang de arta (vezi kimonourile, zen-ul, ceremonia ceaiului, etc.). Problema pe care o vad eu si cu care unii japonezi par sa nu fie de acord este cea a suprasolicitarii comportamentului american doar de dragul modei.



In zilele noastre tot ce vine din America, pentru japonezi, este considerat demn de luat in considerare, nu datorita valorii sale intrinseci, ci datorita locului sau de provenienta. O mare parte a adolescentilor zilelor noastre nu mai au un respect pentru valorile traditionale japoneze si prefera sa adopte modul de gandire american. Problema este cat de mult s-a disipat acest mod de gandire, aces consumerism fara rost, cu adevarat in tara soarelui rasare?



Datorita spiritului mai degraba conservativ al tarii, in general, este usor de observant, mai ales in orasele mai mici decat Tokyo si Kyoto, o adanca inradacinare in modul de gandire cu care japonezii au reusit sa se deosebeasca fundamental de restul popultiei lumii si o preluare doar superficiala a acestei ‘mode’ americane. Inca exista politetea nipona faimoasa, inca exista respectul pentru batrani, inca exista perseverenta in tot si in toate(uneori dusa la extreme din punctul meu de vedere) inca exista activitati extrascolare create in jurul activitatilor trditionale, gen origami, ikebana si sado. Dar aceste ramasite de cultura palesc in momentul in care ai norocul (sau ghinionul?) sa ajungi in Tokyo.

Ca nu cumva sa aveti o impresie gresita despre capitala Japoniei-Tokyo in nici un caz nu reprezinta Japonia. Este o alta lume, o alta cultura, o alta mentalitate, total diferita de orice a-ti putea gasi in restul arhipelagului. Diferita de ce a-ti putea gasi in oricare alt colt din restul lumii, zic eu (desi Seoul cam vine din urma). Daca nu te simti alienat de comportametul ‘nativilor’ sau mai bine zis de indiferenta totala pe care o au fata de tine, un biet gaijin care pare ca s-a ratacit in locul in care nu trebuia, cu siguranta te va incerca un sentiment de uimire cu tente de frica atunci cand zecile de neoane din Harajuku iti vor lua ochii incercand sa iti vanda produse a caror nume oricum nu le intelegi.





Japonia a disparut de mult din Tokyo, si micile locuri de refugiu, precum curtile templelor sau parcurile publice (vezi faimosul Ueno) iti dau impresia de prea putin si prea tarziu. Orasul a fost inghitit de-a dreptul de monstrul creat de americani si adus la rang de arta de catre japonezi-marketingul.


Orice creator de moda care a ajuns in pana de inspiratie trebuie doar sa se plimbe pe strazile din Harajuku si deja si-a gasit ideile pentru urmatorii doi ani. Bineinteles, ideile pe care ti le ofera pe tava adolesccentii japonezi trebuie modificate, fiindca rar intalnesti un vestic care sa poata purta hainele nebunesti defilate pe stazile in Tokyo. Ei, japonezii, sunt cu cel putin 3 ani inainte din toate punctele de vedere, chiar si cel al modei.



Daca ajungi sa te plimbi prin Akihabara vei ajunge sa vezi aparate electronice care nici prin minte nu i-ar trece cuiva, nici macar unui inamorat de tehnologie, ca ar putea exista. Termenul anglofon de ‘geek’ este de mult timp surclasat de mai potentul ‘otaku’. La fel precum tehnologia le este mai avansata asa si pasionatii sunt mai specializati, mai cunoscatori, mai deschisi la orice noutate, care, pe piata etern schimbatoare a Japoniei, azi a aparut si maine e deja intrata in istorie.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu